2015. december 31., csütörtök

Randevúk és egyéb találkozások a világűrben

Randevúk és egyéb találkozások a világűrben
A hülye kamionos esete a felüljáróval – internetes videó, 2015.

Sid Vicious emlékének ajánlva

„Az jelenti a legnagyobb és legbiztosabb gazdagságot, ha az ember elégedett a helyzetével.” (Marcus Tullius Cicero)

Az előző részt ITT találod, talán nem tűnik majd haszontalanságnak átolvasnod, átböngészgetned azt sem, mielőtt belevesznél a folytatásba…
Tegnap bizony még ezzel a koncertfelvétellel emlékeztünk Lemmy Kilmisterre:

De még ma, Szilveszter napján is gyászolunk…

A továbblépést persze most már nem halogathatjuk sokáig… S elsősorban talán azért (sem…), mert hát igen, akaratomon és szándékaimon felül is nagyban rátelepedett erre a blogra az elmúlt napokban, hetekben az új Csillagok háborúja-film, vagyis Az ébredő Erő. Pislogtunk éppen eleget a jövőbe (mint a béka a miskolci kocsonyában…), most azonban tekintsünk egy kicsit a múltba – s talán éppen a Szilveszter, az újév ürügyén – fürkésszük ezúttal a múltunkat, a közelmúltunkat, a nemrég magunk mögött hagyott éveket.
Ki voltam én tegnap?
Aki ma már véletlenül sem lehetnék…

Mi a szar ez???Én egy pónit kértem!!!
Szerző: Szabó Palócz Attila2011. december 29.




NAPI FILMVagyis: 100 száz film, amit mindenképp látnod kell, mielőtt meghalsz (szerintem):http://www.imdb.com/title/tt0034583/?ref_=fn_al_tt_1
Szerző: Szabó Palócz Attila2012. december 29.


NAPI FILMVagyis: 100 száz film, amit mindenképp látnod kell, mielőtt meghalsz (szerintem):
Szerző: Szabó Palócz Attila2012. december 30.










https://www.facebook.com/yearinreview/szpray
Szerző: Szabó Palócz Attila2013. december 29.




"magánygyűjtemény" :-D
Szerző: Szabó Palócz Attila2014. december 30.

Ki voltam én tegnap?
Aki ma már semmiképp sem lehetnék…
Ahogy azt a mellékelt ábra is szemléletesen igazolja.
Szóval nyugodj békében Lemmy papa, s azt meg már a tovább semmiképp sem halogatható továbblépés jegyében mondom, hogy bizony fontos évforduló volt néhány hete, december közepén, egészen pontosan 13-án, ugyanis ötven évvel korábban, 1965-ben – tehát mindössze egy esztendővel minden idők legeslegelső Star Trekjének leforgatása után (Pike kapitány és legénysége talán még haza sem tért a Tálosz rendszert is érintő küldetéséről…) – hajtották végre az első űrrandevút az amerikai Gemini-6A és Gemini-7 űrhajó asztronautái. A második világháború után az Egyesült Államok és a Szovjetunió is hozzálátott az űrtechnika kifejlesztéséhez. A program mindkét oldalon elsősorban katonai célt szolgált – atomtöltet célba juttatására alkalmas rakéta kifejlesztését –, és mindkét fél alkalmazta a náci Németország rakétaprogramjában tapasztalatot szerzett tudósokat. A szovjet tervezőcsoportot vezető Szergej Koroljov akadémikusnak sikerült Nyikita Hruscsov pártfőtitkárt meggyőznie arról, hogy az első szovjet interkontinentális rakétát tudományos célra használják, így lőtték fel 1957. október 4-én az első űreszközt, a Szputnyik-1-et. Az esemény sokkolta az amerikaiakat, akik nyolcvannégy nappal később lőtték fel az Explorer 1 műholdat. Ezzel kezdődött meg az űrverseny, amelyben mindkét fél elsőként akarta végrehajtani a fontos és látványos űrkísérleteket, nem utolsósorban azért, hogy propagandacélokra is kiaknázhassa fölényét.

Szovjet és amerikai oldalon is óriási erőforrásokat összpontosítottak annak érdekében, hogy elsőként jutassanak embert a világűrbe. A versenyfutást ezúttal is a Szovjetunió nyerte, 1961. április 12-én Jurij Gagarin személyében szovjet állampolgár járt először a világűrben, majd augusztusban a Vosztok-2 fedélzetén German Tyitov már huszonöt órát és tizennyolc percet töltött a kozmoszban. Az első amerikai, Alan Shepard a Mercury-programban néhány héttel Gagarin után hajtott végre űrugrást, az első „igazi” űrrepülést pedig 1962. áprilisában John Glenn végezte. John F. Kennedy amerikai elnök a visszavágás reményében 1961. májusában bejelentette: utasította az amerikai űrkutatási hivatalt, a NASA-t, hogy kilenc éven belül juttasson amerikai űrhajóst a Holdra. A cél megvalósításához több, addig ismeretlen és bonyolult űrművelet végrehajtására volt szükség, ezért indult 1961. december 7-én az Apollo-programot megalapozó Gemini-program. A célok között szerepelt kéttagú legénység űrbe juttatása, hosszú távú, tizennégy napos űrrepülés végrehajtása, és közben az űrbéli viszonyok emberi szervezetre gyakorolt hatásának megfigyelése, két űreszköz összekapcsolódása és közös manőverezése, űrséta végrehajtása és végül biztonságos visszatérés a Földre.

December 14-én hajnalban Somoskőújfalu közeléből készült ez a felvétel a C/2013 US10 üstökösről. Az égitest, amelyet nem is oly rég, alig néhány éve, 2013-ban fedeztek fel a Catalina Sky Survey projektben, most januárban lesz legközelebb a Földhöz (Komka Péter felvétele)

Teljes joggal izgulhatunk előre, hogy milyen felvételek készülnek majd januárban, a decemberinél sokkal közelebb jár majd hozzánk ez az üstökös (Komka Péter felvétele)

Az űrhajókat a Mercury-programban is részt vevő McDonnell Aircraft készítette, kettőt személyzet nélkül, további tízet két személyre terveztek, a fellövéshez a Titan-II hordozórakétákat használták. A program apróbb hibákkal, de sikeresen haladt, és az első két, ember nélküli küldetés után a Gemini-3 1965. március 23-án két űrhajóssal a fedélzetén szállt fel. Ezután kéthavonta újabb Gemini startolt, és a tervek szerint októberben a Gemini-6 már a világ első űrrandevúját hajtotta volna végre egy Agena nevű célrakétával. (A Gemini-4 legénysége júniusban sikertelenül próbálkozott a hordozórakéta levált részének megközelítésével.) Az Agena azonban a fellövés után nem sokkal eltűnt a radarokról, a küldetést el kellett halasztani. A NASA két hónappal később bejelentette, hogy a Gemini-6 rakéta helyett egy másik űrhajóval fog találkozni, vállalva a kockázatot, hogy balsiker esetén négy ember életét veszélyeztetik. Elsőként 1965. december 4-én a Gemini-7 szállt fel, fedélzetén Frank Borman parancsnokkal és James Lowell pilótával, az űrhajó két hétig maradt a kozmoszban. A Gemini-6A fellövését december 12-ére tervezték, de az indítóállványon a hordozórakéta hajtóművei másfél másodperc után leálltak, és a pilóták azonnal katapultáltak. A hiba kijavítása után december 15-én már minden rendben zajlott, az űrhajó – fedélzetén Thomas Stafford parancsnokkal és Walter Schirra pilótával – a magasba emelkedett.
Az űrrandevúra azután került sor, hogy a Gemini-6A negyedszer is megkerülte a Földet. Stafford többször gyorsított, hogy utolérjék a magasabb pályán keringő Gemini-7-et, majd összehangolták a pályákat. A Gemini-6A utasai öt órával és négy perccel a start után látták meg szabad szemmel a másik űrhajót, ezután lassan, lépésről lépésre lavíroztak közelebb. A két űrhajó orrát végül mindössze harminc centiméter választotta el egymástól, és ha lett volna rajtuk alkalmas felszerelés, dokkolást is végrehajthattak volna. Biztonsági okokból lemondtak arról, hogy a két Gemini közvetlenül érintkezzen, de a két űrhajó hat órán át együtt haladt. (A szovjet Vosztok űrhajók korábban két alkalommal már hajtottak végre páros repülést, de csak rádiókapcsolatot létesítettek, és néhány kilométernél jobban nem közelítették meg egymást.) Később a pilóták űrsétát tettek, és a Gemini-6A utasai karácsonyi meglepetésként szájharmonikán a Jingle Bellst is eljátszották rádión társaiknak. (Ez volt az első alkalom, hogy a világűrben hangszer csendült fel.) Másnap, december 16-án a Gemini-6A alig tizennyolc kilométerre szállt le a kijelölt ponttól, ez volt az első pontos földet érés az űrhajózás történetében. December 17-én a Gemini-7 is landolt, sőt háromszázharminc órás repülésével időtartamrekordot ért el. A kitűzött húsz feladatból tizennyolcat sikeresen teljesített, köztük a legérdekesebbnek számító földfényképezést is.

Csáji Attila festőművész, fényművész, holográfus Hajlított fény című neonplasztikáit a művész decemberben megnyitott állandó kiállításán, az egri Kepes György Intézetben mutatták be (Komka Péter felvétele)

Colleen Bell, az Amerikai Egyesült Államok budapesti nagykövete és Oberlander Báruch, a Budapesti Ortodox Rabbinátus és a Chabad-Lubavics irányzat magyarországi vezetője együtt gyújtott gyertyát a nyolcnapos zsidó vallási ünnep, a hanuka utolsó estéjén, a budapesti Nyugati téren, 2015. december 13-án (Kovács Attila felvétele) – Előbbi (balra…) pedig a Gazdagok és szépek (The Bold and the Beautiful) című amerikai szappanopera producere is egy személyben, csak úgy mellesleg

Nagámi, vagyis Nagy Gábor Mihály alkotása, a Tér-idő koordináta című alkotás látható ezen a felvételen, amelyet a Magyar Alkotóművészek Országos Egyesületének (MAOE) képzőművészeti tagozata, a Magyar Alkotóművészeti Közhasznú Nonprofit Kft. (MANK) és a dunaszerdahelyi Kortárs Magyar Galéria Szülőföld című szentendrei kiállításán mutattak be 2015. december 30-án (Máthé Zoltán felvétele)

A Gemini-program összesen kilenc repülést foglalt magában, amelyek igazolták az űrséta, az űrrandevú és a dokkolás kivitelezhetőségét (ezt az 1969-ben Holdra szálló Neil Armstrong hajtotta végre a Gemini-8 küldetése során, egy Agena célrakétával), valamint azt is szimulálták, hogy egy holdutazás időszükségletét (legfeljebb két hetet) az emberi szervezet elviseli. A program mai viszonyainkra átszámítva hétmilliárd dollárba került, de amerikai szempontból minden ráfordított centet megért: az Egyesült Államok megfordította az űrversenyt, és az első sikeres űrrandevú és dokkolás teljesítésével átvette a vezetést a Szovjetuniótól – írta összefoglalójában a Magyar Távirati Iroda 2015. december 13-án, vasárnap, délelőtt fél tíz előtt három perccel, vagyis cs. e. 308951.5-kor.

Egy kisgyermek várakozott a Csillagok háborúja – Az ébredő Erő (Star Wars – The Force Awakens) című film bemutatója előtt a budapesti Aréna Pláza IMAX mozijában 2015. december 18-án (Balogh Zoltán felvétele)

A Csillagok háborúja című filmekből ismert Darth Vader sötét nagyurat ábrázoló pólóban érkezett egy felkészült, és kellőképp felszerelkezett néző a sorozat új, Az ébredő Erő (Star Wars - The Force Awakens) című filmjének bemutatójára a fővárosi Aréna Pláza IMAX mozijába 2015. december 18-án (Balogh Zoltán felvétele)

Óévbúcsúztató gálát tartottak az aggteleki Baradla-barlang koncerttermében 2015. december 30-án (Kaszás Tamás felvétele)

Mindezek után persze különösebb magyarázkodás, még kevésbé indoklás, nem szükséges az alábbiakhoz:


Néhány napja pedig egy meghibásodott műszer miatt halasztotta el újabb Mars-misszióját az Amerikai Űrkutatási Hivatal, vagyis a NASA, mert nem volt elég idő megjavítani az űrhajó egyik szivárgó tömítését. Az InSight űrhajó jövő márciusban landolt volna a Marson. Probléma támadt azonban a leszállóegység szeizmométere körüli védőtasakkal. A földrengésmérő feladata, hogy rögzítse a vörös bolygón a földmozgásokat. „Közel voltunk a landoláshoz, de nincs elég időnk, hogy megpróbáljuk azonosítani és megjavítani a szivárgást, majd sikeresen landoljunk márciusban” – mondta John Grunsfeld, a NASA űrmissziójának vezetője. A következő alkalom, amikor az InSight landolhat a Marson, 2018. májusa lesz. A Földről a Marsra tartó misszió esetén a landolás legjobb körülményei huszonhat havonta csak néhány hétig adottak. A misszió célja, hogy feltérképezzék a Mars belső magját, köpenyét és kérgét olyan mértékben, ahogyan a Földön kívül még egy bolygónál sem sikerült. A hatszázhetvenötmillió dolláros költségű misszióra eddig ötszázhuszonötmillió dollárt költöttek el. A NASA szerint a helyzet elemzése és annak eldöntése, hogyan folytassák tovább, hónapokig is eltarthat. Az alkatrész újratervezése csökkenti a 2018-as landolás esélyét, mivel akár öt évig is eltarthat. Az űrhivatal szerint az InSight késése nem befolyásolja a többi Mars-missziót – jelentette a távirati iroda 2015. december 23-án, szerdán délután két óra előtt egy perccel, vagyis cs. e. 308979.7-kor. Így pedig nem utazhatunk hát jövőre sem a Marsra Szilveszterezni. Mondjuk, az oda-vissza útra nem is nagyon lenne elegendő az évi szabadságomnak akár a teljes ideje sem, de hát ott egye meg a franckarika, egy ilyen alkalomra, egy ilyen lehetőségre, egy ilyen kirándulásra szívesen vennék ki akár fizetetlen szabadságot is…
Nosza, ez volt itt egy önjelölt felajánlkozás!
Hé, Huston, figyel itt engem tőletek valaki?
Szép is lenne, ha holnap reggel megcsörrenne a telefonom…
No jó, azzal is beérem, ha jövőre kerestek… S addig is nagy-nagy BÚÉK mindenkinek!

Holtan az ágyában – Sid Vicious

No igen, ez, a tragédiát megörökítő fotó pedig már a tegnapi, Lemmy Kilmister emléke előtt tisztelgő összeállításunkból maradt hátra. Vagyis: tulajdonképpen ez még abból a gyűjteményből került most át ide, amelyet a Sztárkörhinta című sorozathoz guberáltam össze a legkülönfélébb helyektől. Talán mondanom sem kell, hogy a legkevésbé az internetről… Nézzük, lapozgassuk csak most még egy kicsit tovább:

Elszállítják Sid Vicious holttestét

Chrissie Hynde, a látványos jelenség

Chrissie Hynde is volt néha beállva

Chrissie Hynde – Sid Vicious lazán kikosarazta ezt a nőt

Anne Beverley

Anne Beverley és Sid Vicious

A Sex Pistols Sid Viciousszel

A kisgyermek Sid Vicious

A kikosarazott Chrissie Hynde – A lány, aki megkérte Sid Vicious kezét

S így történt, hogy a Sztárkörhintának aztán volt még ugyan folytatása, de hamarosan aztán meg is szűnt…
No, de sok víz folyt le addig még a Tiszán!
Ott Zenta mellett…
Márpedig mindenképp a történetünkhöz tartozik, hogy minden ellenkező tartalmú pletyka, és minden rosszindulatú rémhírterjesztés ellenére sem én voltam ennek a szériának a szerzője, de mivel egy hozzám nagyon is közel álló személy írta, annyi részem mégiscsak lett benne végül, hogy általában (no, de ezt sem épp mindig…) én állítottam össze hozzá a képanyagot. S talán kicsit öncélúan is, de azon igyekeztem közben, hogy a képaláírások szövegében az épp aktuális cikktől függetlenül én is egy önálló történetet meséljek el. Persze, amikor egy-egy cikkhez ezt elkövettem, mondjuk, harminc-negyven illusztráció kísérőszövegében, s abból megjelent nagyjából négy-öt kép az írás mellett, akkor ebbéli törekvéseim nem igazán érvényesültek, s még kevésbé jutottak kifejezésre. De ez meg már teljességgel mindegy is, mert nem azért csináltam, hogy én ezzel bármiféle babérokat szerezzek, hanem egyszerűen csak azért, mert kedvem és öröm leltem abban, hogy segíthetek. Hát igen, volt egy bizonyos Németh Zoltán nevű, cseppet sem nívós személyiség, aki hamarosan a rosszindulatú irigységének a kiterjesztésével hálálta ezt meg nemcsak nekem, de a fentebb már említett, hozzám nagyon is közel álló személynek is. Illtetve: a fentebb már említett, hozzám nagyon is közel álló személy ellen is…
Mindegy, ez most nem téma, nem is szeretnék hát elveszni benne…
Azonban mihamarabb el kell most már majd döntenem, hogy tulajdonképpen mit is akarok én ezzel a bloggal. (Vagy: akarok-e egyáltalán bármit is vele?) De mivel ehhez a nagy elhatározáshoz, hit- és színvalláshoz egyelőre nem fűlik a fogam, térjünk vissza – addig is – a korábbi holtpontunkhoz. Azt találtam ugyanis mondani itt néhány résszel korábban (meg aztán megintés még újra is…), hogy a Kati a tauroszok között című kisregényem először a Híd című folyóirat 1992-es március számában jelent meg nyomtatásban. Akkor még Bori Imre volt a lap főszerkesztője…


Az eddig ebben a blogban közreadott részletek mellett adós maradtam még ennek befejezésével, igyekszem hát gyorsan bepótolni a mulasztásomat…


Kati a tauroszok között
(epilógus)

EPE-LOLOLOLOLÓGUS

„A líra meghal. Nagyon is merész
kezekkel téptük a kényes leány
hegedű-testét, vad-vad hangokig
csigázva, hogy ma már csak nyögni tud
s hörögni mint halódó... Nincs ütem
jajában többé, nincs se szó, se tag:
az értő agy s zenés szív nem beszél,
csak a tüdő liheg, csak a torok
kiált s a szédült gyomor álmodik.
A líra elhal, néma ez a kor.
(Babits Mihály: Régen elzengtek Sappho napjai) 


„AGAMEMNÓN      (félre) Jaj, nincs erőm hallgatni.
(Fenn) Dícsérlek leány. 
ÍPHIGENEIA
Maradj gyermekeiddel itthon most, apám. 
AGAMEMNÓN
Ez épp a vágyam, s mert hiába, bús vagyok. 
ÍPHIGENEIA
A lándzsák és Meneláosz bajai vesszenek!
AGAMEMNÓN
Mi engem elveszt, másokat veszt még előbb.
ÍPHIGENEIA
Aulisz zugában míly sokáig vesztegelsz! 
AGAMEMNÓN
S még van, mi vissza is tart inditanom hadunk.
ÍPHIGENEIA
Apám, a phrüg nép merre él, mit mondanak?
AGAMEMNÓN
Hol bár sose élt volna a Priamosz-sarj Parisz.
ÍPHIGENEIA
Nagy útnak indulsz, s engem itthagysz hát, apám?
AGAMEMNÓN
Apáddal egyűvé kerülsz te is, leány.”
(Euripidész: ÍPHIGENEIA Auliszban; Devecseri Gábor fordítása)

KAR
Jaj, Íphigeneia, öcséddel együtt, jaj szegény,
meghalsz, mert ismét a király kezére jutsz.

THOÁSZ
Te vad honom minden polgára, rajta hát!
Nem vettek-é gyeplőt a ménetekre mind,
a partra nem vágtattok, hogy a hellén hajót
fogadjátok, s míg Artemisz is megsegít,
vadásszátok, s míg Artemisz is megsegít,
S ti vonjátok a vízre gyors sajkáimat,
hogy, mint a szárazon lovakkal, vízen is
el tudjuk fogni őket, és lehajítani
a sziklacsúcsról, vagy karóra szegezni.
Ti nők pedig, kik ismertétek terveit,
mind meglakoltok majd, mihelyt időm kerül
reá; de most, mit el kell intéznem hamar,
buzgón teszem meg, vesztegelnünk nem szabad.”
(Euripidész: Íphigeneia a tauroszok között; Devecseri Gábor fordítása)

„GOETHE: IPHIGENIA TAURISBAN
(»Iphigenie auf Tauris«, 1787. Dráma 5 felvonásban, versben. Fordította: Kis János, 1833; Csengeri  János, 1890; Babits Mihály, 1930. Szereplők: 4 férfi, 1 nő)
A német klasszicizmus »humanitásdrámájának« ez a reprezentatív remeke mintaszerűen illusztrálja, miképp alakul át egy korábbi mű az átdolgozó filozófiájának és művészi egyéniségének hatására. Goethe megtartja az euripidészi modell, az Íphigeneia a tauroszok között szereplőit és cselekményének fő vonalát, mégis merőben új irányt szab a mondandónak: az emberek isteni beavatkozás nélkül, maguk döntik el a konfliktust, méghozzá az egymás iránti tisztelet és megbecsülés, a megbocsátás és a kölcsönös áldozatkészség emelkedett humanista princípiumai alapján.

Iphigenia, akit Diana istennő hajdan elragadott az oltárról, amelyen apja, Agamemnón fel akarta áldozni, Taurisban talált menedéket, és Diana templomának lett köztiszteletben álló papnője. Kedvéért megszelídült a barbár lakosság, s lemondott az ősi hagyományról: a partjaikra tévedt idegenek feláldozásáról. Személye egyre kedvesebb a sziget királyának, Thoasnak is, aki utód nélkül maradván, elhatározza, hogy a nemes szüzet nőül veszi. Iphigenia, aki most a hazatérésről, a családjával való találkozásról álmodik, feltárja a király előtt származása titkát, Tantalus leszármazottainak iszonyú történetét. Thoast ez sem tántorítja el tervétől, ámde a leány vonakodását látva indulatosan úgy dönt, hogy felújítja az idegenek feláldozásának hagyományát, és a sort az a két jövevény nyitja meg, aki most tévedt Taurisba. A két halálraítélt nem más, mint Orestes és hű barátja, Pylades. Az anyagyilkos Orestes az Erynnisek, a bosszúistennők elől menekül, engedelmeskedve Apollo parancsának: az átoktól csak akkor szabadul meg, ha »a nővér« Taurisból hazaviszi Mykénébe. Az isteni szózatot Orestes úgy értelmezte: Apollo nővérének, Dianának a szobrát kell a tauriszi szentélyből elragadnia. Most, hogy elfogták őket, Orestes készen álla halálra, az életvidám, ravasz Pylades azonban nem adja fel a harcot. Ő beszél elsőnek a papnővel, akit elbűvöl a hazai szó, de aztán kétségbeejti a hír apja, Agamemnón tragikus haláláról. Orestest faggatja tovább, és az ifiú először beszámol anyja, Klytemnestra pusztulásáról, majd végül leleplezi kilétét. Iphigenia gyászát elnyomja az öröm, ujjongva ölelné öccsét, ám a dúlt lelkű Orestes csak a családi átok beteljesülését látja abban, hogy íme, nővére kezétől kell meghalnia. Ismét Pylades veszi kezébe a dolgokat, és ráveszi Iphigeniát: rabolják el az istennő szobrát, aztán szökjenek meg együtt;  a partoknál hajó várja őket. Iphigenia azonban eltelik lelkifurdalással, amiért jótevőjét, Thoast be kell csapnia; úgy érzi, városát, családját sem válthatja meg, ha becsületének tisztaságában folt esik. Habozása késlelteti a szökési terv végrehajtását, és Thoas gyanút fog. Iphigenia képtelen áltatni a királyt; őszintén feltárja előtte, ki a két idegen, és mire készülnek mindhárman. Szelíd szavai, könyörgése már-már megindítanák a királyt, midőn először Orestes, majd Pylades ront be fegyveresen a szoborért és a papnőért. Iphigenia kőzbelépésére a fegyveres összecsapás elmarad; Orestes és Thoas tárgyalni kezd. És ekkor Orestes rádöbben: az isteni utasítás nem Apollo nővérére, hanem az ő nővérére vonatkozott - nem Dianát, hanem Iphigeniát kell hazavinnie Taurisból, az istennő szobra tehát ott maradhat. A leányt viszont Thoasnak el kell engednie, hiszen, ahogy Iphigenia emlékezteti, erre egykor szavát adta. Thoas maga is belátja, hogy ha királyi rangjához méltó akar maradni, nincs más választása. Iphigenia azonban nem akarja elfogadni hűvös, kényszeredett beleegyezését: »Áldás nélkül én, s kedved ellen, nem megyek!« És Thoas ismét legyőzi önmagát; szűkszavú fájdalmas áldása zárja a drámát: »Élj boldogul! Éljetek boldogul!«

A drámát 1890-ben mutatta be a Nemzeti Színház,1930-ban pedig Babits fordításában játszották; a rendező akkor Hevesi Sándor volt. 1975-ben a Győri Kisfaludy Színház játszotta a Fertőrákosi Barlangszínházban, egy műsorban Euripidész Íphigeneia Auliszban című művével.

Sz. J”
(Színházi kalauz, I. kötet. Szerkesztette Vajda György Mihály és Szántó Judit. Negyedik, bővített és átdolgozott kiadás. Gondolat. Budapest, 1981)

Rajzfilm… helyeslően, ez a halál.
Hiszem: TZ - öt dinár városba, falnál;
no de engem a kábé - haszon valaki az
ablakon. Szerencse, igen, hát én is csak
- azért van… Babits Mihály: Régen
elzengtek Sappho napjai. Euripidész:
Íphigeneia Auliszban; Devecseri Gábor
fordítása. Euripidész: Íphigeneia a
tauroszok között; Devecseri Gábor
fordítása. („Iphigen is auf Tauris”,
1787. Dráma 5 felvonásban, versben.
Fordította: Kis János, 1833; Csengeri
János, 1890; Babits Mihály, 1930.
Szereplők: 4 férfi, 1 nő) Íphigeneia
a tauroszok között, Íphigeneia Auliszban:
Színházi kalauz, I. kötet. Szerkesztette
Vajda György Mihály és Szántó Judit.
Negyedik, bővített és átdolgozott
kiadás. Gondolat. Budapest, 1981

Rajzfilm… helyeslően, ez a halál.
Hiszem: TZ - öt dinár városba, falnál;
no de engem a kábé - haszon valaki az
ablakon. Szerencse, igen, hát én is csak
- azért van……………

Zenta - Ada 1990-91.

Ezzel az epilógussal zártam hát annak idején a Kati a tauroszok között című kisregényem…
S mint azt korábban már jeleztem is, december 19-én este mi egy Quimby-koncerttel készültünk fel a Csillagok háborúja – Az ébredő Erő vetítésére, hiszen másnapra volt előre megváltott jegyünk. Nos, aznap este gyűjtöttem ezt be az Akvárium klubban:

…s habár karácsony már elmúlt, ezzel kívánok én eseményekben és örömökben gazdag, egészséggel teli nagyon boldog új esztendőt blogom minden olvasójának! – Kicsit talán azért is, mert a Sziget Fesztivál, vagy ma már inkább Fesztiválköztársaság továbbra is a szívügyem…

…ma este pedig lesz még egy ilyen is, de ezen mi már nem leszünk ott, ma estére sokkal fontosabb dolgunk akadt – De kívánom, hogy szórakozzon a tőle telhető maximumon mindenki, aki mégis odatéved, talán épp azért, mert előtte itt nálam még látja ezt..


Kerestem időközben egy videót is ehhez a bejegyzéshez, ha már idáig jutottunk, ugye, találjunk a végére egy ürügyet, mintha arról mesélnénk, vagy azt dolgoznánk fel, pedig mégsem, ez csupán a mellébeszélés helye, de épp ezt szeretjük, épp ezt élvezzük benne most is, ezekben a pillanatokban is; kerestem időközben egy videót, amolyan Szilveszterre valót, az alkalomhoz illőt, kicsit talán vicceskedőt, kicsit humorosat, de azért frenetikus hahotázásra éppenséggel ne készüljön, ne számítson egyelőre még senki. Nem túl vallomásos a hangulatom máma…
Szóval megkerestem ezt a videót, a bejegyzés végén majd szépen meg lehet nézni, le lehet játszani, ennyi. Mert Szilveszterkor, újévkor mindenki szeret egy kicsit megfeledkezni magáról, engedd el a hajamat… ereszdelahajamat! Ezért valami olyasmit kotortam elő, ami a maga módján illeszkedik is ehhez az alaptézishez, ehhez az alapelváráshoz. Az internet pedig tele van mindenféle viccesnek kikiáltott felvétellel, videóval, amelyek között hemzsegnek a mindenféle balesetekről készült képsorok. Ezek némelyike valóban fájóan, ordítóan Darwin-díjas, de hát most én mit csináljak, mit is tehetnék… Én csak nagyon ritkán tudok nevetni ezeken, az ingerküszöbömet nemigen ugorják meg. Nemigen lépik át.
Az ezen a felvételen megörökített kamionos sem egy észlény, de ne én részletezzem, majd láthatja mindenki lentebb.
Addig pedig még ki kellene találnom, hogy tulajdonképpen mihez is akarok én kezdeni ezzel a bloggal. Hogy mást ne mondjak, az egész abból indult, hogy volt egy ötletem, egy elképzelésem, hogy írnék valamit, valami egészen újat, újszerű megközelítésben a régi-régi kiemelt kedvencemről és rögeszmémről, a Star Trekről, a csillagidőről és annak kiszámításáról, viszonyrendszeréről az antik görögök olimpiai időszámításához, négyéves ciklusairól, furcsa és egyedi világáról…
Különösebb okom nem volt rá, csak ötletem hozzá.
Ezért vágtam bele…
Mármint a cikk megírásába. Amikor pedig elkészültem vele – s igazából már korábban, még munka közben – megfogalmazódott bennem, hogy nyitnom kellene ennek a témának egy önálló blogot, s ha lesz valamim, bármim, ami illeszkedik ehhez a témához, azt folyamatosan idegyűjteni. S jött aztán december 18-a, Az ébredő Erő bemutatójának a napja, ha megvolt ez a blog, egy ilyen témájú blog, akkor mindenképp úgy illett, hogy megörökítsem ezt a dátumot, ezt az eseményt. Megtettem hát. Lemmy Kilmister váratlan halála szólt bele aztán ismét ebbe a történetbe, s alakította tovább spontán ezt a történetet, amelynek egyelőre még magam sem látom a végkifejletét. De ha már itt tartunk, alapvetően mindenképp a tudományos-fantasztikus tematikánál, akkor a valós űrkutatáson is ebben a blogban tartom majd rajta a szemem, hiszen egyébként is folyamatosan rajta tartom (mert foglalkoztat… mert érdekel…), csak ennek nem mindig van látszatja. Majd szépen lassan, s folyamatosan mostantól lesz. S alapvetően hagyom, hogy a téma, a blog alakítsa ki önnön témáját, szerkezetét, én csak néhány alapvető dolgoban befolyásolom, elsősorban olyanokban, amelyek a kereteit meghatározzák. Hagyom, hagyni fogom, hogy önmagát építse fel ez a történet, ahogy a csövön kifér, s csak a legfontosabb elemeiben kanalizálom, de azt sem, sohasem túl erélyesen, lássuk, mi sülhet ki belőle spontán módon, hova és meddig vezethet el bennünket.
Az adott tematikus keretek között. Amelyben mindennek a meghatározója és mozgatórugója a Star Trek. Kapcsolódó elemként pedig a tudományos-fantasztikum ezernyi oldalági mellékhajtása a Csillagok háborújával, a Csillagközi szökevényekkel, a Csillagközi rombolóval, az Alfa holdbázissal, az Orionnal, a Pirxszel és egyéb sorozatokkal. És persze az önálló nagyfilmekkel az Űrodüsszeiától kezdve a Kapcsolaton át talán még A majmok bolygójáig is. A blog fő meghatározója a filmművészet, a mozgókép lesz, és habár a társművészetek teljes kibontakozási teret kapnak majd benne – ahogy végül a teljes, Kati a tauroszok között című kisregényt is bemásoltam ide –, de a szervező erő minden esetben a bejegyzés alján található (és egy-egy alkalommal kötelezően, dogmaszerűen mindig csakis egy-egy…) videó lesz. Lehet egy-egy bejegyzésben elhelyezve több tucatnyi kép (mint, ahogy már volt is…), szerepelhet benne számtalan beszkennelt újság, könyv, képregény, de a végén mindig csak egy videó, mert akkor így, erre a rendszerre támaszkodva építhetem fel a blog szerkezetét. És helyet kaphatnak majd benne a mindenféle helyekről, de elsősorban a közösségi portálokról átemelt beágyazások, amelyeket majd ugyancsak igyekszem rendszerbe illeszteni, de már az eddigiekben is láthattuk, hogy ezek segítségével is nagyszerűen el lehet mesélni mindenféle kapcsolódó történeteket. Tehát éppen ezért a továbbiakban még alaposabban építek ezekre is.
És lehet benne majd még bármi más is, ami menet közben az eszembe jut, amihez menet közben kedvet kapok, s ami menet közben izgalmasnak, érdekesnek, innovatívnak, kreatívnak tűnik majd.
Nagyjából ennyit tudtam most előkaparni gondolataimból ezzel a bloggal kapcsolatban.
Ennek az évnek ma este vége lesz, ez a folyamat immáron visszafordíthatatlan, ez van és ezt kell tudomásul vennünk. Ide kerül ki az esztendő végére a punktum.
Tekintsük hát ezt a blogsorozatot a tévészériákhoz hasonlóan egyfajta felvezetésnek, előjátéknak. Minisorozatnak.
Ez a nyolc rész, amit ebben az évben, decemberben elkészítettem, a Csillagidőszámítás-blog összesen nyolc darabnyi pilótaepizódja. Tesztalanyok… Tesztalapanyagok. És innen folytatjuk majd tovább… Valamikor. egyszer még egészen biztosan.
Most pedig januárban tartok egy kis szünetet. Szükségem van erre azért is, hogy egészen pontosan kitaláljam, meghatározzam és eldöntsem, hogyan építgessem tovább a blogomat. Meg persze időközben majd előkészítek néhány olyan dolgot is, amire a folytatáshoz szükségem lesz. Most ezt írom majd, és nem verseket, nem regényeket.
Itt tartok hát most én, 2015 utolsó napján, egyelőre idáig jutottam.
Ez volt tehát a 0. évad. Valamikor január végén kezdődik majd az első évad epizódjainak rendszeres sugárzása ugyanezen a csatornán…
Remélem, hogy sok-sok évadot élünk majd meg együtt itt együtt ebben a blogban.

Vissza a jövőbe – avagy egy másik fontos történet, amelynek kiemelt jelentősége volt ebben az évben

Kiss B. Laci kollégám futott rá valahol erre a kiállított DeLoreanre, és másnap örömmel hozta, mutogatta nekem a felvételeit a telefonján

Utak?! Ahová mi megyünk, Marty, ott nincs szükség utakra!

Nem tudom, biztonsági övet, vagy váltózárat szereltek-e bele…

…tény azonban, hogy akárkinek akármi legyen is a véleménye, de ebben a filmtrilógiában olyan élmények elevenednek meg, amelyek soha nem évülnek el

Doki igazán építhetne nekem is egy ilyen időgépet

És igen, ezt érdemes megfigyelnünk, az ablakban bizony ott van a sportalmanach

Végül pedig lássuk akkor a fentebb beharangozott videót. Utána pedig vessük bele magunkat a konfettiesőbe, közeleg az este, közeleg az éjfél, immár a nyakunkra hágott 2016 dicső esztendeje, és tomboljuk végig az éjszakát, amelynek nagyjából a félidejénél már minden okunk meglesz arra is, hogy lapozzunk egyet a naptárban… Ha valaki pedig mégsem menne ma este bulizni, akár az Akváriumba, akár máshová, annak ajánlom letöltésre A híd című svéd-dán tévésorozat második évadát. Szilveszteri-újévi szórakozásnak az is kiváló…


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése