2015. december 4., péntek

Csillagidőben születettek

Csillagidőben születettek
Star Trek – The Cage (A kalitka) – pilótafilm (1964)

Gene Roddenberry emlékének ajánlva

„A helytállás egyszerűen abból áll, hogy tetteinkben képesek vagyunk megmutatni a szívünkben rejlő jóságot és nemességet. És mindezt a megfelelő időben.” (Jorge A. Livraga)

Amikor Krisztus előtt 570 táján megszületett Püthagorasz (vagyis a sokkal ismertebb, a matematikában meghonosodott, ám a nyelvészek által később felülbírált, számomra, bevallom, mégis sokkal szimpatikusabb írásmóddal: Pitagorasz), vagy nagyjából két évtizeddel később és egy földrésszel távolabb Konfucius, még egyikük sem sejthette, hogy ő bizony időszámításunk előtt él. Azt, mondjuk, kapiskálhatta volna mindkét neves filozófus – s az előbbi meg aztán végképp, matematikus létére is –, hogy Krisztus előtt él, ugyanis ilyen nevű emberről egyikük sem hallott. S ha találkoztak is betlehemi születésű jövevénnyel, idegennel, a tájukra tévedt utazóval, különösebb jelentőséget vélhetően nem is tulajdonítottak ennek az életrajzi adatnak. Botorkáltak a nagyvilágban már akkortájt is ezrével kalandorok és felfedezők, hírvivők és szélhámosok – a messziről jött ember pedig már az antik világban is azt mondott, amit akart –, nem lepődtek hát meg a poliszok főterein vagy a rabszolgapiacokon egy-két ismeretlen arcon. S most, hogy itt született vagy amott, sok esetben befolyásolta ugyan a „nyers áru” forgalmi, illetve kereskedelmi értékét, de – úgy tudjuk – túl sokat nem is adtak erre. Sőt, még királlyá, uralkodóvá is könnyűszerrel válhatott egy-egy messziről jött idegen, gondoljunk csak a mitológia szaftos történeteire. De ők akkoriban az időszámításukat még az olimpiákhoz mérték, négyesztendei egységekben kalkuláltak.
Annyiféle időszámítás volt már a világon – és persze lesz is még –, hogy tulajdonképpen mindenképp valamelyik előtt kell élnünk, ha akarjuk, ha nem. Felettébb – rendkívül! – ritkák azonban az olyan időszámítások, amelyek máris léteznek, de még nem kezdődtek el. Már kitalálták és számítják azokat, de a jelenben, a mi saját jelenünkben még a negatív, mínuszos tartományukban (i. e.) járunk. Vagyis nem értük még el az úgynevezett nulladik évüket. Így például sok-sok tévénéző és mozirajongó világszerte azt hihetné, hogy a Star Trek című televíziós sorozatban (amely aztán a széles vásznakra is kinőtte magát…), a rendszeresen ismételt „csillagidő”, és az utána következő számsor csak valami halandzsa – mint a műszaki-technikai dumák, vagy az orvosi, kórházas szériákban a mindenféle légből kapott diagnózisok végeérhetetlen láncolata –, pedig nem az. Mégsem az. A csillagidő kiszámításának szigorú, és felettébb rendszerezett szabályai vannak. Habár, meggyőződésem, hogy kezdetben valóban csak halandzsának indult, Gene Roddenberry (1921–1991) vélhetően akart valami furcsát, különöset, szokatlant – a helyében én legalábbis mindenképp akartam volna. És hasonlóképp gondolkodtam volna… Főleg, ha rá akarok sózni egy ötletet, egy sorozatot valamelyik nagy stúdióra. Később azonban, amikor rendesen beindult a sorozat, és komoly sikereket is ért el, újabb szériákat készítettek belőle, és az első mozifilmeket is leforgatták, bizony nagy szükség és igény mutatkozott arra is, hogy a csillagidő kiszámításának szabályait pontosan rögzítsék. Mert ilyenkor már a közönség, a publikum részéről is kialakul az elvárás, hogy az adott fikció fizikai és gyakorlati keretein belül, ha meseszerűen is, de minden logikusan és megalapozottan értelmezhető legyen (gondoljunk csak egy másik mozisorozatból a fluxuskondenzátorra, amelynek a filmhez hasonlatos megépítésébe komoly tudósok öltek jelentős mennyiségű munkaórákat). Nomármost, a csillagidő kiszámításának, akármennyire szigorúak is legyenek, nagyon egyszerű szabályai vannak:
– 1 év 1000 egységnek felel meg;
– a csillagidőszámítás 2323. január 1-én kezdődik, egészen pontosan 0 óra 0 perckor (s ezért is mondom, hogy mi még ilyen megközelítésben nagyban az i. e. időkben élünk…), ez a csillagidő (star date; stardate) 00000.0 pontja;
– ez így azonban nem tarthat túl sokáig, ezért a csillagidő számolgatása 2422. december 31-én röviddel 23 óra után véget is érhetne, akkor jut el ugyanis a 99999.9-hez, ami persze még nem jelenti a csillagidőszámítás befejezését, egyszerűen csak öt számjegyűről hat számjegyűre vált, de mi most még messze nem tartunk itt… akkor sem tévedhetünk túl nagyot, ha azt mondjuk, hogy ez a csillagidőszámítás Y2K-ja, majd megoldják addig még azok, akiknek ez a dolguk és feladatuk, még ha külön kitételben a munkaadóiknak nem is jutott eszébe befogalmazni ezt – a manapság már igencsak széles körben elterjedt versenyjogi kitételhez, úgynevezett versenyjogi megszorításokhoz hasonlóan – a munkaköri szerződésükbe.
A Star Trek eredeti sorozatában – Kirk kapitánnyal és Spock parancsnokkal – mindez még nem volt ennyire cizellált és rendezett, s habár már ott is beszéltek róla (minden részben bemondtak egy-egy dátumot…), a valódi csillagidőszámítás a fentiek alapján majd csak az új nemzedék (The Next Generation) korszakában kezdődött el, majd a Deep Space Nine és a Voyager történeteiben folytatódott – immár kikristályosodott formájában, megbízhatóan és mindig pontosan. Ezzel a rendszerrel azonban az eredeti széria időszámítása nem hangolható össze, vagy csak nagyon nehezen… Az Enterprise tévésorozatban, amely később készült ugyan, de időben még korábban játszódik, mint az eredeti széria epizódjai, a legtöbb esetben évszámot, hónapot és napot hallhatunk a csillagidőben is. Talán kezelhetőbb és átláthatóbb is ez így… Legalábbis kevesebb kavarodást okoz, csökkenti a zűrzavar, illetve a belezavarodás lehetőségeit és esélyeit.
A különféle Star Trek-sorozatoknak a produkciós évek során – praktikussági okokból, az átláthatóság érdekében, mint egyfajta bibliográfiai, vagyis inkább filmográfiai védjegyek – többféle rövidítései alakultak ki. Bevallom, én ezeket a rövidítéseket nem szeretem és kerülendőnek tartom, de hát a praktikus szempontok azok valóban praktikus szempontok, esetenként tehát felettébb nehéz és nagyon körülményes lenne megkerülni őket, így hát kényszer hatása alatt teszem ugyan, de rendszerezem – sőt, időnként, akármilyen keserű és másnapos szájízzel tegyem is, magam is használom – ezeket is. Az öt „alapfogalom” a következő:

TOS – The Original Series
TNG – The Next Generation
DS9 – Deep Space Nine
VOY – Voyager
ENT – Enterprise

Ez persze még bőven kiegészíthető, de talán most ne vesszünk el ebben. Talán csak az interneten legelterjedtebbet idézem még ide:

TAS – The Animated Series

Ez a Star Trek-rajzfilmsorozatot jelöli, amit azonban utóbb Gene Roddenberry – a Paramount stúdió kérésére (nyomására?) – kivett, kiemelt a rendszeresített Star Trek-kánonból. Erre még majd visszatérünk…
Én persze most ünnepélyesen visszahelyezem!
Akármennyire is tiszteletben tartsam a döntését…

Mert készült bizony ilyen is, kár lenne tagadni…

Visszatérve a csillagidő kiszámításához azonban mondjuk el gyorsan még azt is, hogy egy nagyszerű kalkulátor található ITT, amelynek publikálója, közreadója így fogalmazott: „FIGYELEM: ha a »csillagidő« mezőbe írsz adatot (csillagidőt), ne felejtsd, hogy tizedesvessző helyett PONTot kell használnod. Eddig ez a legpontosabb kalkulátor amit találtam. A 2323. 01. 01. és 2324. 12. 11. közötti dátum esetén előfordulhat némi pontatlanság. A csillagidő számításának kezdete: 2323. 01. 01.” (No jó, bevallom, a hagyományos idézési szabályoktól eltérve én írtam ki ezekben a sorokban az ékezeteket a megfelelő betűkre, sőt, még a lúdláb idézőjeleket is én illesztettem be oda, ahova kellett…) Ez a kalkulátor nagyban megkönnyíti a dolgunkat, ha a Star Trekről beszélünk, meg hát, ha matekozásra adjuk a fejünket. Én is ezt használom mostantól az alábbiakban… S ennek köszönhetően tudom megmondani például azt is, hogy a Kennedy-gyilkosság (1963. november 22-én) csillagidő szerint -360894.7-kor történt, Hamvas Béla (1897–1968), az ismert magyar író, filozófus, esztéta és könyvtáros -426225.1-kor született. Tragikus adat, hogy 2001. szeptember 11-én az első repülő, az American Airlines 11-es járata (egy Boeing 767–223ER típusjelzésű gép…) csillagidő szerint -322696.5-kor csapódott be az ikertornyok közül az elsőbe. Bonaparte Napóleon (1769–1821) a csillagidőben -554622.1-kor született, -508464.1-kor vesztette el sorsdöntő csatáját Waterloonál, majd -502343.1-kor hunyt el Szent Ilona szigetén. És kedvenc íróim között is kiemelt kedvencem, Határ Győző, avagy a születésekor anyakönyvezett nevén Hack Viktor (1914–2006) csillagidő szerint -409869.1-kor született. És így tovább…
Cs. e. = csilagidőszámításunk előtt.
(Vagyis, hogy ne bíbelődjünk ennyit a matematikával, meg mindenféle mínuszjelekkel, így talán egy fokkal praktikusabb lehet ez is…)
Jómagam tehát cs. e. 352916.2-kor születtem, feleségem pedig, aki csillagidő szerint cs. e. 329370.8-kor egy csodálatos leánygyermekkel ajándékozott meg, cs. e. 352118.1-kor látta meg a napvilágot. És így tovább…
Most épp cs. e. 308922.0-át számolunk, amikor ezeket a sorokat írom (ami, nagyon kérem, ne tévesszen meg senkit, de távolról sem lesz azonos a szöveg publikálásának időpontjával…), de ez így önmagában nem jelent semmit sem. Ehhez képest azonban figyelmeztetnem kell mindenkit, hogy ne higgyen abban, amit minden idők legelső Star Trek-filmje, az első pilot epizód magyar szinkronizált változatának végén hallhat a lejelentőben: „Reméljük, élvezték a sorozat 1965-ben forgatott pilótafilmjét.” Hát valóban, a film utómunkálataival tényleg csillagidő szerint valamikor -358043.0 táján, vagyis immár úgy kellene mondanunk, hogy cs. e. 358043.0 táján végeztek, tehát a lejelentőben megadott esztendő elején, talán január közepén fejezték/fejezhették be, de 1964 végén forgatták, és 1965. februárjában bizony az NBC már vissza is utasította. Akkor hirtelen nem is lett folytatása… Egyelőre még nem kezdődhetett el a sorozatgyártás. Szóval, habár hivatalosan – az anyakönyv szerint – a Star Trek históriája 1965-ben kezdődik, reálisan egy évvel korábbra kell datálnunk. Ahogy teszik is mellesleg a mindenféle adatbázisok.
A pilótafilm címe A kalitka (The Cage), ehhez képest azonban azt mondják be a szinkronban a film elején, hogy A kísérlet. A tartalomnak, végül is, ez is megfelel, ne legyünk kicsinyesek… Ha egyszer a fordítónak ez jött össze, no!
A legénység itt még egészen más összetételben utazik a világűr messzeségében, mint amelyet később megismerhettünk. A hajót Christopher Pike kapitány irányítja (ez az egyetlen Star Trek-filmje…), első tisztje (Egyes) egy nő, s itt van ugyan a csapatban Mr. Spock is, de még csak halvány árnyéka későbbi önmagának. A karaktere ebben a filmben még egyáltalán nem kristályosodott ki, itt ő még tényleg csak egy furcsafülű földönkívüli, s különösebb jelentősége sincs a vulkániságának. Hasonló a helyzet, mint a csillagidővel is volt elsődlegesen meglátásom szerint: kellett valami furcsaság, Gene Roddenberry minden bizonnyal ilyen szempontból is szeretett volna valami különlegességet becsempészni a filmjébe.

A főbb szerepekben:

Jeffrey Hunter (1926–1969) – Christopher Pike kapitány
Susan Oliver (1932–1990) – Vina
Leonard Nimoy (1931–2015) – Mr. Spock
Majel Barrett (1932–2008; később használt nevén Majel Roddenberry; más névváltozatban Majel Barrett-Roddenberry) – Number One (Egyes)
John Hoyt (1905–1991) – dr. Phillip Boyce
Peter Duryea (1939–2013) – José Tyler hadnagy
Laurel Goodwin – J. M. Colt segédtiszt

További szereplők: Meg Wyllie, Clegg Hoyt, Malachi Throne, Michael Dugan, Georgia Schmidt, Robert C. Johnson, Serena Sande, Jon Lormer, Adam Roarke, Leonard Mudie, Anthony Jochim, Ed Madden, Robert Phillips, Joseph Mell, Janos Prohaska, alias Prohászka János (1919–1974), akit nem lenne szabad összetévesztenünk az azonos nevű magyar gépészmérnökkel (1920–2012), sem a labdarúgóval (1934–2012). A Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem 2012. október 26-án adott hírt a honlapján a gépészmérnök Prohászka János haláláról: „Prohászka János 1920. április 26-án született Budapesten. Nagytétényben nőtt fel, járt iskolába, alakította meg társaival az élete végéig működő cserkészcsapatát, s itt kezdett el kétkezi munkásként dolgozni. A világháború idején a hadiüzemként működő Magyar Optikai Művek munkása volt. A háború után felvételt nyert a Magyar királyi József nádor Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemre. Diáktársai visszaemlékezése szerint rendkívüli szorgalommal zárkózott fel a gimnáziumból érkezett diáktársaihoz, s a második évtől már az évfolyamelsők egyike volt. 1950-ben szerzett gépészmérnöki oklevelet. Saját elmondása szerint valószínűleg ő az egyetlen, aki rövidnadrágban tette le a záróvizsgát, mivel a vizsgaidőpont felőli érdeklődés céljából tett látogatásából váratlanul végszigorlat lett Gillemot professzor kérésére. Kiváló teljesítménye eredményeként az első aspiránsok egyike lett a frissen létrehozott Vasipari Kutatóintézetben, ahol Verő József, Geleji Sándor, Zorkóczy Béla, Millner Tivadar és Gillemot László professzorok segítségével vált nagyon gyorsan az anyagtechnológia elkötelezett kutatójává. Az aspirantúra kezdetéig már pályakezdőként oktatóvá vált: 1950–51-ben az akkor szervezett Gazdasági és Műszaki Akadémia tanáraként dolgozott. Az aspirantúra (1951–1955) elvégzése után 1956-ban kitűnő eredménnyel védte meg A titán hatása az acélban lezajló széndiffúzió sebességére és a betétben edzhető acélok tulajdonságaira című kandidátusi értekezését, és ez alapján nyerte el 1957-ben a műszaki tudomány kandidátusa tudományos fokozatot. Ettől kezdve tudományos kutatóként dolgozott a Híradástechnikai Kutatóintézetben (1955–57), majd a MTA Műszaki Fizikai Kutatóintézet tudományos osztályvezetőjeként 1957 és 1964 között. Visszaemlékezései szerint kiváló kutatógárda dolgozott az alapvetően a Tungsram (Egyesült Izzólámpa és Villamossági Rt.) számára nélkülözhetetlen volfrámkutatásokban, amelyek egyik vezetője volt. Az itt végzett munkájával széles körű tudományos elismerést vívott ki magának. Fontos szerepet játszott az anyagtudomány fémfizikai szemléletének korszerűsítésében az 1963-ban megvédett akadémiai doktori értekezésének témaválasztása: Diszlokációk képződése a dendrites kristályosodás során. Ekkor nyerte el a műszaki tudomány doktora tudományos címet. Az 1980-as években tagja volt a Magyar Tudományos Akadémia elnökségének, majd az 1990-es években, két cikluson át a Műszaki Tudományok Osztályának elnöke (1993-1999). A diszlokációelméleten alapuló anyagtudományi megközelítések az 1960-as évekig szinte ismeretlenek voltak a hazai szakmai körökben, de a fiatal kutatóknak és egyetemi oktatóknak tartott nagyhatású előadásai megváltoztatták ezt a helyzetet. Nyilvánvalóan a tudományos elismertsége eredményeként hívták meg a Műegyetemre tanszékvezető professzornak a Villamosipari Anyagtechnológia Tanszékre, 1964-ben. Ezt a tanszéket 1986-ig vezette, egyetemi tanárként pedig 1990-ig dolgozott a Gépészmérnöki Karon. Meghatározó tudományos vezetője és példaképe volt a budapesti és a miskolci műszaki egyetem gépészmérnöki karán még ma is dolgozó számos egyetemi oktatónak és kutatónak. Az 1960-as évek elejétől 2001-ig írt tankönyvei még ma is nélkülözhetetlen segítséget jelentenek a gépészmérnök és a villamosmérnök egyetemi hallgatók számára az anyagtechnológiai alapok megismerésében. Tudományos alkotói és egyetemi oktatói szemléletére rendkívül erős hatást gyakorolt az 1966–67-ben, az első Ford-ösztöndíjasok egyikeként az USA-ban, a Harvard Egyetemen vendégprofesszorként eltöltött időszak. A fizikai és a mechanikai metallurgia olyan kiválóságaival dolgozott együtt, mint Bruce Chalmers, David Turnbull, Morris Cohen, John Werner Cahn. A röntgendiffraciós vizsgálatok vezetője volt ebben a kitűnő kutatócsoportban. 1970-ben választották a MTA levelező tagjává, majd 1982-ben a MTA rendes tagja lett. Akadémiai székfoglaló előadásai az anyagtechnológiai gondolkodás fontos szintézisei voltak: Közepes hőmérsékleten igénybevett fémes szerkezeti anyagok mechanikai tulajdonságainak várható fejlődése, illetve Anyagminőség és termodinamikai bizonytalanság címen tartotta ezeket.
Tanszékvezetői feladata mellett 1971 és 1977 között igazgatóhelyettese, 1977-től 1986-ig igazgatója volt a Mechanikai Technológiai és Anyagszerkezettani Intézetnek, valamint 1977-től 1995-ig a tanszéken működő akadémiai, Fémtechnológiai Kutatócsoportnak. Teljes aktivitású kutató professzorként végzett munkáját e kutatócsoportban fejezte be 2005-ben.” (A teljes szövegváltozat ITT érhető el.) Nyugodjék békében! Két névrokonával együtt...
A laikusok számára azonban jó kis technikai halandzsa ez is – nemde? Tény azonban, hogy egy Prohászka János szerű szakember mindenképp az Enretprise csillaghajó akármelyik legénységének méltó és megbecsült tagja lehetett volna. Akármelyik sorozatban…
Illetve akármelyik sorozatnak a valóságra leképezett változatában… Nagy hasznát vették volna az egymást váltó kapitányok, Pike-tól Kirkön át Picard-ig vagy Janewayig!
No de ettől is – meg persze még sok minden mástól – függetlenül a Star Trek 1964-ben forgatott pilótafilmjét Robert Butler rendezte, írta Gene Roddenberry (s ő volt a producer is egyben…), a zenéjét szerezte Alexander „Sandy” Mair Courage Jr. (1919–2008). De ebben az epizódban még egyáltalán nem beszélnek csillagidőről a szereplők. A főcím és a zene is nagyban eltér attól, amit a későbbiekben megszokhattunk, és ami a Star Trek egyik legfontosabb meghatározójává, jellegzetességévé vált az időközben eltelt évtizedekben. A pilótafilm legelején az Enterprise űrhajó iszonytató trükksebességgel érkezik a messzi távolból, a csillagok közül, emberi léptékkel még ma is felmérhetetlen (akkoriban meg pláne!) messzeségből… Messzeségben. Valahol a csillagidő rejtekében, de még mindenképpen az Alfa kvadránsban. A magyar szinkronhang alámondásos felkonferálása szerint: „Magyarhangok: Forgács Péter, Mics Ildikó, R. Kárpáti Péter, Bajza Viktória, Vizy György. A kísérlet.” Közben pedig már az űrhajó hídját látjuk, Pike kapitány a központi helyen ülve figyeli a körülötte zajló eseményeket, az előtte lévő hatalmas, falnyi képernyőre koncentrál. Ekkor persze a tévékészülékek (manapság meg inkább már a számítógép-monitorok…) előtt ülve még nem tudjuk, nem tudhatjuk, de aggasztó jeleket fogott a legényég, s egyelőre még csak nem is sejtik, hogy honnan és kitől. Spock parancsnok valami értelmezhetetlen ok miatt körbe-körbe szaladgál, ránéz egyik-másik kijelzőre, számítógépre (ahogyan 1964-ben egyáltalán elképzelhették az eljövendő idők fejlett technikáját…), majd a megfelelő pillanatban, a jelenetben elvárt időpontban megáll Pike és Egyes között.

A labdarúgó Prohászka János egy régi felvételen, 1954-ben

A felismerhetetlenségig elmaszkírozott színész Prohászka János a Star Trek pilótafilmjében – Legyünk büszkék rá, hogy egy magyar szereplője is volt az epizódnak

Spock: Berendezések?
José Tyler hadnagy: Minden működik, uram!
Spock: Kalibrálja az ernyőt.
Az ablaknyi kivetítőn valami tértorzulást láthatunk, a sok-sok apró pontnyi csillag között. Lökéshullámok a galaxis messzeségéből… Spock Pike-hoz fordul.
Spock: Valami egyenesen felénk tart, kapitány.
Feszült várakozás, a korabeli számítástechnika jellegzetes zúgása, úgymond géphangja.
José Tyler hadnagy: Talán ezek a meteorok…
Egyes: Nem, ez valami más, és még mindig közelít felénk.
A pirosan villogó kijelző és a jellegzetes szirénahang vészjósló hatása. A szereplők aggodalmat tükröző arca.
José Tyler hadnagy: Fénysebességgel jön. Ütközőpályán.
Villogás, sípoló hang, aggodalom. A monitoron a csillagok többször is eltorzulnak a kezdetleges trükkeffektustól. Interferencia…
José Tyler hadnagy: A deflektorunk nem téríti el.

Az itt említett deflektor persze még véletlenül sem azonos azzal, amilyennek manapság például a mezőgazdaságból ismerhetjük ezeket a felszereléseket. A sci-fi, a tudományos-fantasztikum deflektorai olyan eltérítő berendezések – jellemzően elsősorban (mi tagadás…) a műszaki-technikai halandzsa elemei –, amelyek feladata/funkciója garantálni az űrhajók biztonságos, zavartalan, nagy sebességű haladását. Vagyis eltérítik az útjából (vagy az űrhajót a pályájáról…) a különféle akadályokat, úgy is, mint az itt említett meteorokat, veszélyes űrszemetet, de az útirányt is úgy módosíthatják, hogy az űrhajó megkerülje az útjába kerülő csillagokat, bolygókat. Sci-fije és története, kreativitása és találékonysága, vagyis deflektora válogatja…
A különbségek érzékeltetésére, mielőtt elrugaszkodnánk a szilárd talajtól, és fittyet hánynánk a gravitációra, lapozzuk át ezt:


A fentiek persze így csak az én pórias megfogalmazásom, mindazok alapján, amit összeolvastam és összenéztem róla a különféle sorozatokban. Mások természetesen – ők meg a saját maguk módján – más és más esetekben ugyanezt másképp fogalmazták meg; itt van például egy rajongói honlapról átemelt leírás: „Habár az űrt legtöbbször »üresnek« gondoljuk, valójában nagyszámú anyagrészecske található a bolygóközi és a csillagközi térben. Az anyagok legtöbbje atom méretű, de az atomok akár mikrometeorokká vagy hasonló szerkezetekké is összeállhatnak. Ezek mindegyike potenciális veszélyt jelent a védtelen űrhajóra, amely magas valóságos vagy görbületi sebességgel halad; egy, a fénysebesség negyedrészével repülő egy grammnyi tárgy kinetikus energiája eléri a 2.8 TeraJoules-t, ami elegendő ahhoz, hogy átüssön egy méter vastag tritániumot. A navigációs defletkort arra tervezték, hogy megvédje a hajót az ilyen veszélyektől. A vonósugár technológia mellékágaként a navigációs deflektor graviton polarizációs generátort használ, hogy tápláljon egy szubtérmező torzulás erősítőt, amellyel egy »erősugarat« vetít ki a hajó elé. Ez elegendő arra, hogy eltérítse a legtöbb anyagot a hajó útjából, mielőtt az becsapódhatna. A navigációs deflektor általában a hajó egyik legnagyobb része, főleg akkor, ha egy nagy érzékelőcsoporttal is kombinálják. A Föderáció csillaghajóin a deflektor egy nagy, lapos vagy homorú terület, és általában a hajtómű-szekció elején található. A deflektorokat nagyjából 7 fokkal el lehet tekerni a normális állapotához képest. A szubtértekercsek segítségével vágják két részre a deflektorkimenetet. Először ötös csoportokból álló parabolikus pajzsok fésülik át a hajó előtti területet kb. 2 km-es távolságig. Ezek a pajzsok nagyon kicsi erejűek, de elegendők arra, hogy eltérítsék a hidrogénatomokat, és egyéb szubmikronikus részecskéket. Amikor a hajók fénysebesség felett utaznak, és egyes részecskék eltalálják ezeket a mezőket, a részecskék nagyon gyorsan utaznak át a pajzsok felületén és a hajó szubtérmezején; emiatt fluoreszkálni kezdenek, létrehozva egy »szivárvány sávot«. Ezek a sávok annyira fényesek, hogy gyakran összetévesztik őket a csillagokkal! A navigációs pajzsoknak más érdekes tulajdonságuk is van: immúnisak a lézerfegyverzet támadására. Ez a transzstatikus fluxushatás miatt van, ami a deflekciós eljárás egy mellékterméke. Amikor a lézersugár összeütközik a deflektormezővel, a hatás létrehoz egy kicsi átjárót a szubtérbe, és a lézersugár ártalmatlanul került át ebbe a régióba. Mivel a sugár nem képes sokáig a szubtérben maradni, ezért pár milliszekundummal később ki is kerül onnan – több fénymásodperccel arrébb. Ennek is köszönhető, hogy már egyetlen nagyobb hatalom sem használ lézert.
A navigációs deflektor rendszer másik része az erős vonó/eltérítő sugár, amely több ezer kilométeres távolságokig tisztítja meg a hajó előtti teret. Ez minden nagyobb tárgyat ellök az útból, amelyek ütközési veszélyt jelentenének.” Bővebb információkért és további részletekért KATT IDE!
A mezőgazdaságban ma is, a valóságunkban is használt deflektorokról pedig már csak annyit, hogy ezek tulajdonképpen a szívólevegős pneumatikus vetőgépek ventillátorára szerelhető csőrendszerek, amelyek a csávázott vetőmagokról leváló – a ventilátor által kifújt –, növényvédő szerekkel szennyezett port a talajba vezetik; jelentőségük pedig abban áll, hogy ezáltal meggátolják, hogy a környezetre ártalmas leporlott csávázószerek károsítsák az életterünket, legyen szó akár emberről, állatról, rovarról vagy bármely élőlényről. Akár vulkániról, tálosziról vagy klingonról… Sőt, borgról is talán. Ugye, Hetes? A deflektorok használta egyébként az uniós szabályozások értelmében kötelező – jó, ha ezt Pike és Kirk kapitány is megtanulja –, de a bürokratikus rendelkezéseknél is fontosabb talán, hogy a felelősségteljesen, környezettudatosan gondolkodó és viselkedő termelők gondoskodjanak környezetünk, életterünk megóvásáról.
Lehet persze mérlegelni azt is, hogy az a nagyobb, tisztább, követhetetlenebb műszaki-technikai halandzsa, az, amit a filmekben hallunk, vagy az, ami itt van, körülvesz bennünket a valós kis világunkban…

Egyes: Letérünk a pályáról?
Pike kapitány: Egyelőre nem.
A feszült szünet alatt tovább fokozódik az izgalom. Újabb vibrációk a képernyőn. Lökéshullámok egy messzi, messzi galaxis távlatából…
– Egy rádióhullám az, régi típusú segélykérő hívás – mondja az egyik számítógépnél ülő C. P. O. Garrison, vagyis Adam Roarke színművész (1937–1996).
Pike kapitány: Interferenciát kelt, hogy fölhívja magára a figyelmet.
C. P. O. Garrison: A hajó kényszerleszállást hajtott végre, ennyi az egész üzenet.
José Tyler hadnagy: Bemértem, forrása a Thálosz naprendszer.
Egyes: Arrafelé nincsenek kolóniáink.
Mr. Spock: A kódjel egy felderítőhajóé, SS Columbia, tizennyolc évvel ezelőtt tűnt el a térségben.
José Tyler hadnagy: Annyi idő alatt érnek el a rádióhullámok ide.
Mr. Spock: A Tálosz-rendszer felderítetlen terület, hasonló a Föld naprendszeréhez. Tizenegy bolygó, a negyedik alighanem M-típusú, oxigénlégkörrel.
Egyes: Akkor élhetnek még. Tizennyolc év után is.
Pike kapitány: Ha túlélték a lezuhanást.
Mr. Spock: Nem megyünk oda megbizonyosodni?
Pike kapitány: Nem, hisz nem tudhatjuk, vannak-e túlélők. Tartjuk az irányt, először a saját sebesültjeinkről gondoskodjunk. Öné a híd, tartsa az útirányt.
Egyes: Igenis.
Pike kapitány jobbra el.

Itt tehát láthatjuk, hogy az űrkorszakban – vagyis inkább abban az időszakban, amelyben az ember immár kilépett a világűrbe, és elindult meghódítani a távoli messzeségeket, de amelyik talán még mindig nem egyértelműen mondható igazi, vérbeli űrkorszaknak – egy egyszerű, hagyományos, régimódi rádióhullám is képes megzavarni egy szuperfejlett csillaghajó kommunikációs rendszerét, szinte annyira, hogy kis híján inkább kitérjen az útjából, semmint, hogy vállalja az ütközést. Vagyis a rádiójel, a rádióadás befogását. Mint én, amikor kutya jön szembe a járdán, és inkább átsomfordálok a szemközti oldalra az utcán, hogy így kerüljem el a találkozást vele…
Mintha szedett-vedett kis készülékeken elszánt rádióamatőrök küldözgetnének egy ultramodern csillaghajónak üzeneteket – akár úgy is vehetjük, hogy az ő múltjukból, a mi jelenünkből, vagy akár még a mi múltunkból is a távoli, immár csillagidőben mért jövőnek –, akárha Juhász Attila ücsörögne Zentán a Népi Technikában (múlt század, nyolcvanas évek), vagy Lázin Miklós András itt, Budapesten, a két, a rádióamatőrség rejtelmeiben is megmártózott kollégám és barátom.
Vagy mintha az Újvidéki Rádió sugározná a Szombati Találka című ifjúsági adását, esetleg a Hallgassunk filmet! című éjszakai műsorát, és azt fogná be a távoli jövőben egy csillaghajó a kies világűrben. Mint egy másik sci-fiben, az 1997-ben készült Kontaktban (Contact) a számunkra idegen civilizáció Adolf Hitler (1889–1945) beszédét, az eddig még mindenkinél többet vitatott alkotó, Leni Riefenstahl (1902–2003) korszakos jelentőségű alkotásában. Szóval a Kapcsolatban, amelyben: „Ellie Arroway, a megszállott csillagász megingathatatlanul hisz abban, hogy nem vagyunk egyedül az univerzumban. Fáradhatatlanul kutatja a világegyetemből érkező rádiójeleket, bár a tudóstársadalom gúnyosan, kételkedve és megvetéssel szemléli munkáját. Egy napon azonban a távoli Vega csillag irányából rádióüzenetet fog, amelyet a világ minden sarkából összesereglett tudósok fejtenek meg. Remény és rettegés lesz úrrá mindenkin, hiszen egy intergalaktikus utazásra alkalmas jármű terve lehet áldás és átok is: jelenthet űrháborút, de egy új korszak hajnalát is.” Gene Roddenberry ötlete – mai szemmel nézve újra a Star Trek legelső pilótafilmjét –, talán egy kissé gyerekesnek, naivnak tűnhet, a maga nemében mégis nemesen egyszerű, s jelzi egyúttal azt is, hogy akármilyen sci-firől, akármilyen távoli jövőről beszéljünk is, az egyszerűség – s egyszersmind az ezzel kéz a kézben járó alázat – mindennél fontosabb és hasznosabb lehet. Hiszen olyan jeleket fognak ők a távoli jövőben, ott az Enterprise csillaghajó fedélzetén, amilyeneket mi is képesek vagyunk, képesek lehetünk előállítani – a mi nemzedékünk már ebbe a létállapotba született bele –, akár a nappali, akár a hálószobánkban, s képesek lehettünk bizony még a számítástechnika egyeduralmának korszaka előtt is, már valamikor a múlt század hetvenes-nyolcvanas éveiben is. Ugye, Juhem?

Az Újvidéki Rádió ifjúsági műsorának, a Szombati Találkának a szórólapja a múlt század nyolcvanas éveiből – Talán még ma is fogható a távoli csillagok között

Ez a világ tehát nem áll oly távol tőlünk, a mi jelenünktől, a mi valóságunktól, mint amennyire egy elnagyolt szinopszis alapján gondolhatnánk, vagy a tudományos-fantasztikum említése nyomán kapásból, felszínesen feltételezhetnénk.
Ez a világ lényegében a mindennapjaink része, csak meg kell tanulnunk saját magunkat látni benne.
Csak meg kell tanulnunk önmagunkra vonatkoztatva értelmezni.
Csak rá kell hangolódnunk arra, hogy saját magunkat lássuk benne.
Nem olyan nehéz, menni fog ez gyorsan, egyszerűbben, mint egy pohárnyi bort tölteni magunknak a palackból… Most!
Miután Pike kapitány távozik a hídról, a szobájába hívja a hajó orvosát, Phillip Boyce doktort, és egy hosszú beszélgetés, „lelkizés” következik kettejük dialógusában. Erre reflektálva, úgy érzem, hogy itt a végső ideje, hogy „lelkizzek” itt én is egy kicsit, vagyis betűzzem ide a szerzői jogi nyilatkozatom:

ÓVÁSOM
Senkinek a szerzői jogait sincs szándékomban „felsérteni”, megsérteni, vagy bárkit bármi módon az abban (abból…) való anyagi részesedéséből kiforgatni.
Mindazonáltal a törvényi szabályozás és az ebből fakadó egyes „előjogok” ellenem szólhatnak…
Már bocsánat, őszinte bocsánat, de én nem akarok ezzel foglalkozni…
Nem akarok ezzel foglalkozni, mert a szándékaim tiszták, vegytiszták, senkitől sem fogadom el, hogy bemocskolja ezeket.
Mindenben a Creative Commons alapelveit követem, vagyis következetesen és akkurátusan megjelölöm, hogy mit, honnan veszek el, ezt így tartom becsületesnek, tehát tiszteletben tartom az eredeti szerző minden ehhez kapcsolódó jogát. De elveszek és felhasználok fenntartások nélkül, képet, videót, hanganyagot, mindent, ami egy-egy adott téma minél teljesebb és alaposabb feldolgozásához szükséges.
A filmes írások végére minden esetben beillesztem ide a bejegyzések alá a videofájlt, vagyis azt a filmet, amelyikről az adott cikkben éppen szó van, hiszen ez elengedhetetlenül fontos ahhoz, hogy az olvasó meggyőződhessen arról, hogy tulajdonképpen miről beszélek, mérlegelhesse, hogy amit állítok, azt megalapozottan teszem-e, vagy esetleg úgy döntsön, hogy neki – egyszerűen csak – más a véleménye, különbözik az ízlése. Esetleg homlokegyenest eltérő dolgokat gondol a világról. De ezek meg a legtöbb esetben internetesen fájlok, távolról sem broadcast minőségűek, elképzelhetetlen lenne sugározni ezeket, akár a ma rendelkezésre álló, akár a filmekben megidézett, megjelenített, elképzelt tudományos-fantasztikus űrtechnikákkal. Ezek csak arra jók, hogy hordozzák azt az információt, amelyről az adott cikkben írok, de távolról sem kielégítőek ahhoz, hogy széles vásznon, vagy nagyképernyőn bemutassák azokat. Ha valakinek még ezzel is gondja van, hát küldjön egy e-mailt, és legfeljebb majd törlöm. De maradjunk is ennyiben, ha kérhetem.
Én mindenben a Creative Commons alapelveit követem, s nem is kérek senkitől sem bármi mást, csak annyit, hogy ha esetleg bármit továbbvinne innen, ugyanígy járjon el. De vigyen bármit, szabadon, mintha a sajátja lenne. Pénzt én ezzel nem keresek, ennek a blognak (és a hozzá tartozó külső elemeknek) nem is ez a célja, ezt én elsősorban a saját szórakoztatásomra készítem, kedvtelésből, de abban a reményben, hogy lesznek szép számmal mások is, amik örömüket lelik ebben.
Köszönöm!

Persze nyilvánvalónak tűnik (és ezt sajnálattal állapítom meg…), hogy ha valaki kötözködni akar, akkor egy-egy ilyen nyilatkozat semmitől sem fogja eltántorítani… De akkor is!
S éppen ezért inkább – hogy ne adjuk meg nagy hirtelen magunkat a csüggedésnek és a búskomorságnak –, álljon most itt minden különösebb indoklás és magyarázat nélkül ez; ajánlom ezt is mindenkinek a figyelmébe, mintegy kapcsolódó – sajtótörténeti – anyagként/adalékként:


Szépirodalmi munkáimban jómagam a Star Trekről először valamikor 1990 és 1991 fordulóján a Kati a tauroszok között című kisregényemben írtam, amely aztán az akkor még Bori Imre (fő)szerkesztésében működő Híd című folyóirat 1992-es márciusi számában – tehát ott valamikor cs. e. 331205.6 táján – jelent meg:


S akkor ezt a folyóiratszámot küldtem el Határ Győző londoni címére (amit nagy nehezen sikerült megszereznem…), akit akkor már senki sem tudott volna azonosítani Hack Viktor néven. Ne feledjük, 1992-ben még csak alig huszonegy éves voltam (sőt, márciusban mg távolról sem töltöttem be…), igazán nagy szó – és megtiszteltetés! – volt hát az nekem akkor, hogy ő, a nagy íróideálom pozitívan értékelte az írásomat. A kisregény később a Trium(f)virátus című prózakötetemben jelent meg.

Trium(f)virátus, Forum Könyvkiadó, Újvidék, 1998.

Nekem (vagy talán inkább úgy kellene mondanom, hogy nekünk, a nemzedékemnek…) akkoriban, gyermekkorunkban az egyik meghatározó televíziós filmélményünk volt a Star Trek. De mi nem az eredeti szériát néztük, hanem az új nemzedéket, Picard kapitánnyal és Riker parancsnokkal, Deanna Troi tanácsadóval, no és persze Worffal, a megszelídült klingonnal, meg Datával, az androiddal, vagyis az érző lelkű gépemberrel. Hát igen, sok-sok ma élő húsvér társának is a becsületére válna, ha legalább negyedennyire érző emberként tudna viselkedni… Kirk kapitánnyal és Spock parancsnokkal jobbára csak a moziban, a szélesvásznú változatokban találkoztunk. Akkor már… Az előzményeket tehát ebből fejtettük vissza. Talán remélhetem, hogy nem voltunk túl rosszak ebben.
Később aztán a Juhász Attilával, vagyis Juhemmel közösen jegyzett alkalmi kis hangjátékunkban – New Primitivs On The Bock címmel – tűnt fel ismét a Star Trek témája. Ezt valamikor 1993. decemberében vettük fel az Újvidéki Rádió stúdiójában, és 1994. január 1-én (vagyis cs. e. 329003.6-kor) került adásba Star Trek – The Best Generation alcímmel, tehát máris kiegészíthetjük a fenti, a különböző szériákat rendszerbe soroló lajstromunkat:

TBG – The Best Genertion (Egy kis saját – és felettébb sajátságos – hozzáadott értékkel.)

Ez tulajdonképpen egy paródia – hiba lenne hát egy kicsit is komolyan venni – öncélú viccelődés, marhulás, ahogy az egy újévévi műsorhoz illik is. Ereszd el a hajamat módszerrel dolgoztunk, és minden őrültséget beleírtunk, ami csak eszünkbe jutott, miközben a számítógépen picardoztunk…
Nyugodtan mondhatom tehát, hogy ez volt életem első hangjátékrendezése…
A közösen jegyzett mű szövegkönyve nyomtatásban később az igencsak rövid életű Ambrózia című magazinban jelent meg.
A TBG jelölés azonban azért is pontatlan, mert ebben a kis szösszenetben a TNG szereplőivel marhultunk, ők jelennek meg a különféle idióta szituációkban, tehát – ha már soroljuk egyáltalán valahová, akkor – az új nemzedékhez kellene anyakönyvezni a hangjátékunkat.
Különösebb jelentősége pedig nincs is, így hát az sem lesz túl nagy tragédia, ha nem számítjuk bele, vagy éppenséggel töröljük – mint Gene Roddenberry tette a rajzfilmsorozattal – a Star Trek kánonjából, s elveszik valahol az emlékezet bugyraiban, a csillagok között, s csak szökőévenként kelt interferenciát, így zavarva össze az Alfa kvadránst átszelő űrhajók műszereit, érzékelőit.
– Egy rádióhullám az, régi típusú – mondhatják majd akkor is, amikor Pike kapitány legénysége befogja hangunkat, adásunkat, addigra már majd messzi régmúltnak tekinthető létezésünk fonikus lenyomatát.
Maradjunk azonban a valódi űrkutatásánál egy kicsit még, a realitásoknál, már csak azért is, mert egy Vega-hordozórakétával fellőtték az űrbe az Európai Űrügynökség (ESA) Lisa Pathfinder nevű űrszondáját csütörtök reggel a francia-guayanai Kourou állomásról – jelentette 2015. december 3-án (tehát cs. e. 308924.6-kor) a Magyar Távirati Iroda. Mint kiderült, a rajtot technikai problémák miatt egy nappal elhalasztották. A szonda a tervek szerint tizenkét hónapon át kering majd a Földtől 1,5 millió kilométeres távolságban, és januártól teszteli azokat az új technológiákat, amelyek segítségével a világűrt tágító gravitációs hullámok után nyomoznak majd a tudósok. A gravitációs hullámok a fekete lyukakból érkező lökéshullámok, amelyek fénysebességgel száguldanak, nem hallhatók, nem láthatók. Úgy terjednek, ahogy a vízbe dobott kő koncentrikus köröket hoz létre. A Lisa, vagyis teljes nevén a Lézeres Interferométeres Űrantenna projekt keretében az amerikai és az európai űrhajózási ügynökség, a NASA és az ESA együtt akarja felkutatni és mérni a lökéshullámokat.
„Megfigyeléseinkből tudjuk, hogy minden galaxis közepén egy hatalmas fekete lyuk van, amely olyan erős és súlyos, hogy egymilliárdszor is nehezebb lehet egy átlagos fekete lyuknál” – hangsúlyozta Bangalore Sathyaprakash, a walesi egyetem indiai származású asztrofizikusa. Csak az ESA négyszázharmincmillió eurót (vagyis csaknem százharmincötmilliárd forintot…) invesztált a projektbe, ehhez járultak még hozzá a tagállamok, kutatási intézmények és a több mint negyven résztvevő európai és amerikai vállalkozó. Hát valahogy így… Ha találkoznak útközben Pike kapitánnyal, kérem, adják át neki üdvözletem!
S most, hogy már alaposan belejöttünk – belelendültünk – a csillagidő kiszámítgatásába, már látjuk azt is, hogy a különböző időszámítások, időszámítási rendszerek nem feltétlenül kompatibilisek egymással, nem midig lehet könnyűszerrel átváltani egyiket a másikra. Az antik görögök például négyes egységekben számolták az éveket is. Volt náluk, ugye, az olimpia, vagyis az olümpiai játékok, amelyek története és eredete a még mindig feltáratlan múlt homályába vész, de azért még így is jócskán tudunk róluk igencsak sok mindent, tehát azt is, hogy ezen az ünnepen – nem, ez még nem az élet napja, vagyis nem a Life Day – Zeusz előtt tisztelegtek a régi görögök az éliszi Olümpiában. Úgy tudjuk, hogy a játékokat i. e. 776 és i. sz. 393 között négyévente tartották meg, összesen kétszázkilencvenkettőt. Akármennyi is volt, ennyiről tudunk, oszt punktum. Nos… Ha ehhez most hozzátesszük, hogy 1896 óta a modern, vagyis az újkori olimpiai játékok történetében eddig pontosan harminc ilyen rangos világversenyt tartottak (az 1920-as nyári olimpia megrendezésétől Magyarország egy évvel korábban esett el, sőt, az első világháború többi vesztes államával együtt nem is vehetett részt a megmérettetésen; igazán méltatlan büntetés…), akkor azt látjuk, hogy a világtörténelemben eddig háromszázhuszonkét jegyzett olimpia volt. A valóságban vélhetően több, de ennyiről van adatunk… Jövőre (cs. e. 307596.2-től cs. e. 307641.1-ig) Brazília fővárosában, Rio de Janeiróban tartják meg a sorrendben háromszázhuszonharmadik (vagyis a harmincegyedik újkori…) olimpiát, a 2020-as rendezés jogát pedig Tokió kapta meg. Budapest épp most a 2024-es nyári játékok megrendezésére pályázik…
Bő száz esztendővel később talán visszahozhat még valamit az 1920-ban elmaradt dicsőségből…
Szóval ezeknek az antik görögöknek annyira fontosak voltak az olümpiai játékok, hogy még az időszámításukat is ehhez igazították, vagyis a két verseny között eltelt négy évet tekintették egy egységnek. Ha tehát az ő logikájuk szerint számolunk, akkor most, 2015-ben – az újkori olimpiai játékokhoz igazítva –, a harmincadik olümpiász negyedik évét éljük, jövőre 2016-ban pedig a harmincegyedik ölümpiász első esztendeje lesz. Tehát, ha visszatérünk az antik görög időszámítás kezdeteihez., akkor ezt látjuk:  i. e. 776 volt az első olimpia első éve, i. e. 775 az első olimpia második éve, i. e. 774 az első olimpia harmadik éve, i. e. 773 az első olimpia negyedik éve, i. e. 772 a második olimpia első éve, i. e. 771 a második olimpia második éve…

Így nézhetett ki az ókori Olümpia városa (Ολυμπία) rekonstrukciós ábrázolás szerint – A település egy része ma is lakott, más részei azonban romvárosként várják az antik olümpiai játékok, az ókor egyik legfontosabb sportversenyének helyszínére a turistákat

Hahn István így szemléltette ezt a Naptári rendszerek és időszámítás című kötetében (Neumann Kht., Budapest, 2004.):

Olimpiai évek, Róma alapításának évei és az egyiptomi mozgóév kezdőnapjai i. e. 776 – i. sz. 300 között (évszázadonként)

III. táblázat

Év
Olimpiai év
Ab urbe condita
 (A. u. c.)
Egyiptomi év
 kezdőnapja
 (Thot 1.)
i. e.
776
1,1
március 5.

750
7,3
4
február 22.

700
20,1
54
február 14.

650
32,3
104
február 2.

600
45,1
154
január 20.

500
70,1
254
december 26.

400
95,1
354
december 1.

300
120,1
454
november 6.

200
145,1
554
október 12.

100
170,1
654
szeptember 17.
i. e.
1
194,4
753
augusztus 23.
i. sz.
1
195,1
754
augusztus 23.

100
219,4
853
július 29.

200
244,4
953
július 4.

300
269,4
1053
június 4.

Olimpiai évek persze voltak a köztes években is, amikor 393 után már nem tartották meg a játékokat. Csak hát ekkor már az időt, az éveket is számtalan más módon számolgatták, egészen más eseményekhez viszonyítva. Az olimpiai évek szerint mérve azonban Püthagorasz az ötvenkettedik olümpiász harmadik évében született, vagyis 52,3-ban, csillagidő szerint -1753003.1 táján (mert születésének pontos időpontját nem ismerjük, ezért van a számításban némi bizonytalanság), a keresztény – vagy ahogyan Hahn István nevezi: a „polgári” – időszámítás szerint i. e. 570-ben. Konfucius pedig csaknem két évtizeddel később és egy kontinenssel távolabb, az ötvenhetedik olümpiász második esztendejében, vagyis 57,2-ben, csillagidő szerint -1772003.1-kor, polgáriasabban és maiabban tehát i. e. 551-ben látta meg a napvilágot. S egyikükről sem tudhatjuk pontosan (erről nem szólnak a történelmi feljegyzések…), hogy találkozott-e valaha is betlehemi, vagy legalábbis betlehemi születésű emberrel.
Mert hát fontos lehetett volna ennek a messziről jött idegennek a születési ideje. Ugyanis, ha a megfelelő emberrel találkoznak, annak a világra jött – elvileg! – egy új, egy másik időszámítás kezdetét is jelölhette.

Oszlopsor Olümpiában – Itt edzettek, vagyis itt készültek a versenyekre az antik olimpiák atlétái

Az olimpiai időszámításban a mi i. e. 1-ünk a száznegyvenkilencedik olimpia negyedik évének felel meg, 194,4-nek, i. sz., vagy Kr. u. 1-ünk pedig 195,1-et jelöli. Mivel a polgári időszámításban nincsen nulladik esztendő, ezért, ha azt akarjuk kiszámolni, hogy hány évvel ezelőtt történt valamilyen jelentős történelmi esemény az antik korban, akkor egyet mindig hozzá kell adni a kapott számokhoz. Tehát, ha az idén most 2015 van (márpedig minden jel erre utal), Püthagorasz pedig i. e. 570-ben született, a két számot összeadva 2585-öt kapunk, ez pedig azt jelenti, hogy a matematikus és filozófus tudós elme, a hellének nagy-nagy büszkesége kétezer-ötszáznyolcvanhat esztendővel ezelőtt látta meg a napvilágot. Mondjuk, jó, persze, nem tartott túl sokáig ez a számítgatás, így hát még mindig 2015-öt írunk (a holnapi lapszám fejlécében is ez az évszám szerepel még), amikor Konfucius születési adataival végzem el ugyanezt számítást: 2015 + 551 = 2566. Vagyis az ókori Kína legjelentősebb filozófusainak egyike kétezer-ötszázhatvanhét esztendővel ezelőtt érkezett meg ebbe az árnyékvilágba.
Mindez pedig most csak azért fontos számunkra, mert azt vettem a fejembe, hogy kibogarászom, az olimpiai időszámításban kifejezve, mikor, melyik olümpiász hányadik esztendejében kezdődik és végződik a csillagidőszámítás. Vagyis, hogy az antik görögöknek hogyan magyarázhatnánk meg az ő fogalmaikkal, hogy tulajdonképpen mikor is játszódik a Star Trek eseménysorozata. No, lássuk csak, mivel számolhatunk.
És ebben az esetben a nulladik esztendő elmaradását sem kell utólag kipótolnunk…
A csillagidő számításának kezdete, vagyis 2323 a fentiek alapján a hétszáz-hetvennegyedik olimpia első esztendejének felel meg. Hát valahogy így…
Négyes egységekben számolva innen könnyen haladhatunk tovább…
A csillagok útján, az Enterprise csillaghajót követve… Hahn István így fogalmaz kötetében: „Ha e könyvecske eddigi fejezeteit elolvasva azt a kérdést vetjük fel: milyen alapon keltezünk valamely ókori eseményt adott időpontra (évre, esetleg hónapra és napra), és mennyire tekinthetők biztosnak ezek a keltezések – akkor kiindulásként ajánlatos röviden áttekinteni az eddigiekben már szóba került forrásaink jegyzékét. A római történetben rendelkezésünkre állnak hiánytalanul a consulok hivatalosan összeállított jegyzékei a köztársaság alapításának évétől (i. e. 510) kezdve. Ezt megelőzően a királyok uralkodási éveinek hagyományosan – és a római történetírásban egyöntetűen – elfogadott sora, egészen a Város alapításáig, az i. e. 754. évig. A görög történelemben az olimpiai időszámítás szerinti évek szolgálnak a keltezés alapjául, amelyeket egyszerű dolog áttenni akár a római, akár a mai polgári időszámítás éveire; ismerjük (egyes időszakokra hiányosan, az i. e. V. századtól kezdve csaknem megszakítatlanul) az athéni arkhónok listáját is. Az ókori Közel-Kelet történetének időrendi vázát i. e. 747-től kezdve a folyamatosan vezetett Nabú-nászir-féle uralkodói lista napra pontos adatai tartalmazzák. Ugyanezek az adatok – mivel az ókori Egyiptom felett sorra uralkodtak asszír, majd az egyiptomi szaiszi dinasztiát követően perzsa, utóbb makedón királyok és római császárok – a közel-keleti és görög-római történelem éveinek folyamatos egybekapcsolását, egymásra vonatkoztatását is lehetővé teszik. A görög kronográfusok eredményeit a fennmaradt krónikás művek adataival egyeztette az Augustus korában élt görög Diodorus Siculus, aki Történeti könyvtár című művében minden évet az olimpiai időszámítás, az athéni arkhónok és római consulok évei szerint keltezett, és ezzel egyértelmű, évre pontos időmeghatározásokat közölt. Rendelkezésünkre áll továbbá a görög és római elődök és a keresztény kronográfusok eredményeit összegező ókori mű: a Hieronymus (Jeromos) egyházatya által latin nyelven összeállított nagy világkrónika, amely időrendben haladva közli minden egyes évnek általa fontosnak ítélt eseményeit. Ezeknek az egymást kiegészítő, és már az ókori tudósok által egymással összhangba hozott, egységesített és főként megszakítatlan, hiánytalan összeállításoknak az alapján az ókori klasszikus világ eseménynaptárát egészen az i. e. VIII. század közepéig össze tudjuk állítani. Ebben az évszázadban kezdődik az olimpiai éra (i. e. 776), a Róma alapítása (i. e. 754) és a Nabú-nászir trónra lépése (i. e. 747) szerinti évszámítás.
Ettől az évszázadtól kezdődően minden – a krónikákban, évkönyvekben feljegyzett – esemény időpontját meg tudjuk állapítani, ha a rendelkezésünkre álló források ezeket pontosan közlik, és ha ezek a közlések hitelesek. Ez a két feltétel azonban csak az események egy részére áll fenn. A korai Róma történetére – az i. e. IV. század közepét megelőző időszakra vonatkozóan – a fennmaradt források (elsősorban Livius) pontos adatokat közölnek, de ezek nem feltétlenül hitelesek, sőt igen valószínű, hogy erősen mondai színezetűek. Ezzel ellentétben pl. a görög peloponnészoszi háborút megelőző évtizedek történetét eseménytörténeti szempontból hitelesen írta meg Thuküdidész, de több, ma már fontosnak látszó mozzanatnak nem közölte az idejét, és ezt a kronográfusok sem tették meg – többek között azért, mert nem tartották őket elég fontosaknak. E nagy időszakon belül is vannak tehát egyes szakaszok vagy események, amelyek időrendjére, időpontjára vonatkozó ismereteink csak pontatlanok, hozzávetőlegesek vagy kétes hitelűek.
Még bonyolultabb a helyzet az i. e. VIII. századot megelőző időszakok történetével. A görög történelemnek erről a szakaszáról csupán mondai, és csak utólagosan, mesterkélten időrendbe szedett kronológiai ismereteink vannak. Ezek az elsősorban Eratoszthenész számításain alapuló adatok legjobb esetben is csak becslés értékűek, hozzávetőlegesek. Az ókori keleti történetet illetően az egyiptomi és mezopotámiai (sumer, akkád, babiloni) királylistákra, krónikás feljegyzésekre támaszkodhatunk; az ótestamentumi történetben pedig a királyok uralkodói évein kívül csupán az igen kétséges hitelességű összegező adatokra. Mindezeknek szükségszerű pontatlanságairól, már az eddigiekben is többször esett szó” – hát igen, a csillagidővel, annak kiszámításával és rendszerbe illesztésével Hahn István nem foglalkozott… Pedig igazán illett volna tudnia, hogy a maga módján, akárhogy is vesszük, ő is a cs. e. időkben él…
Mert ez elől nem lehet kitérni…
S mindezek fényében kívánok most jó szórakozást a Star Trek 1964-ben készült első pilótafilmjéhez blogom minden olvasójának:

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése